Хляб с подправки

Posted on ноември 13, 2009

1



4 ден

От къде да започна? Като бях малка, нашите ме изпращаха за хляб на хлебозавода. Там с часове висях на опашка с 4-ри редици и чаках да опекат хляба. Най – ужасно беше, когато тъкмо дойде моя ред и вземе, че свърши хляба. Понякога, по пътя към дома, го изяждах половината.  Ароматът беше савършен, неустоим. Боже какви времена бяха!  Тогава не разбирах, защо и как все аз съм изпратена да си губя времето по опашките за хляб, вместо да скиторя по улиците с приятели! И защо въобще трябва да се чака на опашка за хляб?  Това си беше нещо толкова естествено, като това да дишаш. Изпращат те и ти чакаш! Освен всичко останало много мразех да ме командировът на село. Едно на ръка беше, че няма деца. Ама и  хлябът им  не беше “ градски“. Нямаше тази вкусна коричка от всички страни, а беше някак си продълговат, мек и със странен вкус.  Обаче на припечени филийки, всичко остава без значение. От всичко най – много обичах коричките.  Дядо (от другото село) беше казал веднъж, че ще поръча на хлебозавода, да направят хляб само от краищници. Ох дали това беше възможно? Беше толкова хубаво и безгрижно, спокойно, с аромат на пръст и корички хляб!  Боже върни ме там! Ето един поздрав, от мен за вас, по темата:

Днес така съм изпаднала в детинско безвремие. Реших да направя и аз едно хлебче. Малко наужким, малко наистина се получи нещо невероятно, чийито аромат изпълни цялото ни апартаментче. Едвам изчаках да истине. Когато Стефан си дойде, вече бях стигнала средата на хляба! 😉 Ето я и рецептата:

  • 1 ч. ч. топла вода
  • 1 к. л. захар
  • 1/3 кубче мая
  • 5 с. л. олио
  • 1 к. л. сол
  • 2  3/4 брашно
  • 1 с. л. суха мащерка
  • 1 с. л. сух босилек
  • 1. с. л. чубрица
  • 1 – 2 с. л. пресен магданоз. Аз използвах само стебълцата, нарязани на ситно. Те са най – ароматната част на подправката. 😉
  • 1/4 к. л. черен пипер

Нещата се получават по следният начин:

  1. Разтваряме маята и захарта в топлата вода докато шупне, за около 5 мин.
  2. В робот или миксер разбиваме олиото, солта и 1/2 ч. брашно, докато се образува еднородна паста. Бавно добавяме сместта от мая, вода и захар и 1 чаша брашно. Размесваме постоянно докато се получи гладка смес. Прибавяме подправките и 1/2 чаша брашно. Изключваме машината и наръка доомесваме като прибавяме лъжица, по лъжица брашното. Сместа, трябва да започне да се отделя от съда.  Меси се до еластично тесто. Не се прибавя допълнително брашно, въпреки че тестото е много лепкаво.
  3. Преместете тестото в добре намазнена купа. Завийте го с одялце 🙂 и го оставете да фтаса около 1 час или докато удвои обема си.
  4. Преместете тестото върху леко набрашнена повърхност и го оставете да почине за около 5 мин. Сложете го в добре намазнена форма за печена (например продълговата кексова форма) и го оставете за още 30 – тина минути. Аз разделих тестото на 3 топки, от всяка оформих ленти и го сплетах на плитка.  Решението в този етап на действие е изцяло ваше!
  5. Загрейте фурната на около 180 градуса и печете до златисто. Според оригиналната рецепта печенето трябва да ви отнеме около 50 мин. Моята фурна беше загрята на около 150 градуса и го пекох около 20 – тина минути. Следователно печенето зависи от уреда. Наблюдавайте го, от време на време, защото отдолу лесно изгаря! . Когато хлябът е опечен поставете го на решетка докато истине.
  6. Крайният резултат и оригиналната рецепта:
Хляб с подправки

Хляб с подправки

Хляб с подправки

Хляб с подправки

Консумирайте с умерено количество старо вино! Лек ден и добър апетит!

