Хляб за Бъдни вечер


Според традицията за Бъдни вечер трябва да се омеси хлеб (питка) със сода или квас. Аз съм правила содена питка и повече няма да рискувам. Тя стана толкова твърда, че с нож не може да се пробие! 😀 Питка с квас не съм правила, но за да се омеси трябват няколко дни преднина каквито аз нямах. Замесва се квас от непресято брашно, топла вода и оцет. Квасът се оставя едно денонощие да втаса, а след това замесеният хляб трябва да втаса също 24 часа. Най – добрият квас се получавал от черно брашно. Ето защо, моята питка е с мая,  по тази рецепта.

Необходими са:

  • 1 кг брашно
  • 20 гр. мая
  • 100 мл. олио
  • 600 мл. вода
  • 1 ч. л. захар
  • 1 ч. л. сол

Брашното се пресява. Хубаво е да се повтори поне 3 пъти. Това не е само заради ритуала, а помага на брашното да се обогати с кислород и от там хлябът да стане по – пухкав. Преди да пресеете брашното обаче отделете 4- 5 с. л., смесете ги с 200 мл от водата (топличка), маята и захарта. Оставете на топло, покрито с кърпа, да шупне за около 10 – 15 минути. Добавете шупналата мая към остатъкът от брашното и  от водата, и замесете меко тесто. Аз не добавях попвече брашно, въпреки че тестото беше много лепнещо, меко и еластично. Накрая се добавя олиото и солат. Това пооправя нещата и тестото спира да лепне. Оставя се на топло за 1 или 1, 1/2 час за да втаса. След това се оформя на питка или самун хляб. Отгоре може да се украси с кръст или плодове и т. н. Едно време украсявали хляба според поминака на семейството. Ако били лозари, украсявали го с гроздове, ако гледали пилета – правели пиленца и т. н.  Аз направих просто един кръст. Преди украсата не забравяйте да сложите късметче. Традиционно се слага паричка, на когото се падне тя ще е най – големият късметлия през новата година. Аз добавих и разни други късметчета. Накрая, по желание се намазва с вода и се пече в предварително загрята на 190 градуса фурна, за около 20 минути.

Хляб за Бъдни вечер
Хляб за Бъдни вечер

Вашият коментар

Създаване на безплатен сайт или блог с WordPress.com.

Нагоре ↑